Viden
Sådan får du mest ud af din Content Marketing
Du genbruger glas, dåser, papir og andet affald. Men når det kommer til content, bliver det ofte skrottet lige efter udsendelsen af det månedlige nyhedsbrev. Content Marketing handler om genbrug.
Du bruger alt den tid på at lave en masse fantastisk content. Måske sender du det ud i et nyhedsbrev og deler det på sociale medier (SoMe). Men så sker der ikke noget med det – nogensinde igen. Hvad hvis nogle af jeres følgere gik glip af det episke content? Eller hvis nyhedsbrevet blev sendt direkte i skraldespanden, fordi modtageren bare ikke havde tid?
Content Marketing handler om genbrug for at få mest muligt ud af din indsats. Det er også det, der hedder Content Repurposing; disciplinen i at omdanne dit content til andre formater, vinkler og forskellige kanaler.
Så begynd med den langsigtede planlægning af dit content og distributionen af det allerede i dag – så det kan leve et langt og bæredygtigt liv derude.
Det handler om basen
Før vi går ind i, hvordan du genbruger dit indhold, så lad os først kigge på det grundlæggende i Content Marketing. Content Marketing er den teknik, der bruges til at skabe og distribuere værdifuldt indhold for at tiltrække og opsamle dine brugere, som kan konverteres til kunder.
Content er meget mere end tekst. Content er al den værdifulde information, du kommunikerer gennem forskellige kanaler, f.eks. billeder, video, lyd, bevægelse – og selvfølgelig også tekst. Og disse elementer kan kombineres på mange måder.
Tænk på jeres hjemmeside som en base for dit indhold. Det er den, du gerne vil sende dine læsere over på, så de kan tage det næste skridt i kunderejsen; f.eks. at tilmelde sig et arrangement, se på mere relevant information, booke et møde, tage kontakt, købe noget og så videre.
Sørg for at planlægge content af god kvalitet i løbet af året til din content base. Lad os kalde den type for ‘Hero Content’. Hero Content kan være en samling af artikler, brochurer, casestudier, webinar, whitepaper, forskning, en fantastisk video og så videre. Læg al din kærlighed i det Hero Content, fordi det udgøre kernen i content basen.
Mængden af Hero Content afhænger af typen af virksomhed, interne ressourcer, kanalmiks og målgruppe. For nogle virksomheder er 3-4 stykker Hero Content om året mere end tilstrækkeligt til at dække alle kanaler med genanvendt indhold. For andre vil én om måneden gøre det.
Som tommelfingerregel, så husk at optimere indholdet til søgemaskiner (Search Engine Optimization) med relevante søgeord. Dermed vil du få fuld værdi ud af din content base. Men det er en historie for sig, som vi gemmer til en anden gang.
Det næste skridt er at lave en plan
For at blive en Content Ninja er dit hemmelige våben en plan! Planen sikrer, at du ikke spilder tid hver mandag morgen på at prøve at udtænke det næste geniale post. En plan sparer dig ikke kun tid, men hjælper dig også strategisk med at vælge de rigtige kanaler, formater, segmenter, vinkler og mål for indholdet, så du kan få mest muligt ud af det.
Begynd at planlægge dit Hero Content i løbet af året. Hvornår skal det produceres, udsendes og distribueres?
Tag derefter hvert stykke indhold og spørg dig selv; hvordan kan det indhold tilpasses et nyt format, der leverer værdi til dit publikum?
For eksempel:
- Et casestudie kan bruges som en del af et e-mail-flow til at konvertere potentielle kunder til kunder
- En undersøgelse kan få ny værdi ved at opdatere statistikkerne bag
- En artikel kan konverteres til en lille video
- Et whitepaper kan opdeles i en række nyhedsbreve
- En video kan bruges til annoncering med en god tekst til
- En række blogindlæg kan sættes op som en e-bog
- Et webinar kan blive en dybdegående artikel
Alt det indhold kan bruges til flere indlæg til SoMe, digitale annoncer, e-mailmarkedsføring eller automation flows.
Nu er der kun tilbage at planlægge, hvornår du skal producere og distribuere de “nye” indholdsstykker i din Content Plan.
Lyder det svært? Tjek de her 9 forskellige måder at gøre det på
Hos JS hjælper vi vores kunder med at styrke deres historier gennem indhold som brochurer og film. Lad os se på, hvordan en Interaktiv Brochure med et rekrutteringsemne kan bruges og genbruges – på 9 forskellige måder (og flere):
- Online brochuren placeres på en karriereside på kundens hjemmeside, så potentielle kandidater kan få en idé om, hvordan det er at arbejde der. Brochurebillederne lægges på websitet forskellige steder for at præsentere arbejdsmiljøet
- Brochuren postes på sociale medier, som f.eks. virksomhedens LinkedIn side med forskellige vinkler. Det kan være employer branding, CSR, ledige stillinger
- Medarbejderne opfordres til at dele og engagere sig i indholdet
- Hvis projektet indeholder video, f.eks. udtalelser fra medarbejdere, kan disse bruges til jobannoncer, så ansøgerne kan opleve jobbet fra en medarbejders synspunkt (Social Proof)
- Flere opslag med billedgallerier distribueres på SoMe, så mulige kandidater kan spejle sig i billeder af potentielle kollegaer. Billederne er selvfølgelig ekstra brugbare til at skabe en rød tråd på Instagram.
- Den bedste artikel fra brochuren distribueres i virksomhedens nyhedsbrev og deles på sociale medier
- Et link til brochuren er integreret i medarbejdernes e-mailsignatur, så andre nemt kan få adgang til det
- Hvis der ikke følger en film med brochuren, kan billederne omdannes til en ‘motion video’ med musik og tekst henover. Denne film kan bruges til annoncering på SoMe (YouTube, Instagram, LinkedIn f.eks.).
- En artikel kan tilpasses og lægges ud på virksomhedens blog. Indholdet skal optimeres til søgemaskiner for at få trafik fra Google eksempelvis
Når vi leverer et projekt, får kunden adgang til en Content Bank med færdige formater som f.eks. en brochure og alle billederne fra photoshootet – herunder de billeder, der ikke har været brugt til brochuren. Inkluderer projektet en film, bliver den selvfølgelig også uploadet til Content Banken sammen med forskellige videoelementer fra brochuren. Det kan f.eks. være korte testimonial videoer (Snap-videoer), som er perfekte til sociale medier eller et website.
Content Banken er en effektiv måde at genbruge dit indhold på og til at fylde dine kanaler med værdifuldt indhold, der tiltrækker, engagerer og konverterer din målgruppe til langsigtede kundeforhold.
Så begynd at genbruge i dag.
Anden nyttig viden
Dyk ned i noget af vores anden viden, og find inspiration til din markedsføringsindsats.
5 strategier til mindeværdigt, interaktivt marketing-content
Hvordan skiller du dig ud fra mængden, når stort set alle kæmper om din målgruppes opmærksomhed? Du skruer op for dine interaktive marketingaktiviteter, selvfølgelig. Lad os grave ned i disse fem interaktive marketinginitiativer for at booste engagementet. 1. Gør brugeroplevelsen personlig Tag din hjemmeside – eller bare en landing page – til det næste niveau. […]
Læs mereStorytelling: Sådan får du dit content til at leve lykkeligt til sine dages ende
Er du også træt af kedeligt og intetsigende indhold? Bare rolig, det er vi også. Hvis du er løbet tør for innovative ideer til at præsentere dit brand eller et nyt produkt, er det lettere at springe den kreative udfoldelse over og i stedet hoppe direkte til tasterne. Det er helt forståeligt. Men vent lige […]
Læs mereVideo er en marketing enhjørning – og her er hvorfor
De overbevisende statistikker bag video marketing Selvom video ikke ligefrem er det nye barn i klassen, forsætter investeringerne i videoindhold med at stige. I denne artikel vil vi give dig alle statistikker og argumenter for dette. I 2021 så folk i gennemsnit 16 timers online video om ugen og dette inkluderede ikke engang online-tv som Netflix, HBO osv. En […]
Læs mereOpret forbindelse
Følg os på LinkedIn for at holde kontakten. Få værdifuld viden, så du kan tage din markedsføringsindsats til næste niveau. Og hold dig opdateret om nye karriereudviklingsmuligheder.