Insights

4 tips: Øg trafikken på din hjemmeside og hold dine besøgende
engagere
de

At have en professionel hjemmeside er afgørende for din virksomheds online tilstedeværelse. Det er din virksomheds ansigt udadtil, som hjælper dig med at tiltrække kunder, nye medarbejdere og forretningspartnere. Men hvis din hjemmeside ikke har nogen besøgende, er det svært at holde din virksomhed relevant og inspirerende. Lyder det som en velkendt udfordring? Så læs videre!

Kategori Content Marketing
Dato 29. oktober 2024

Dette blogindlæg giver dig fire grundlæggende tips til, hvordan du kan tiltrække flere besøgende til din hjemmeside og inspirere dem til at blive længere. Jo længere tid dine besøgende opholder sig på din side, desto bedre lærer de dit brand at kende og opbygger tillid til det. På længere sigt kan denne tillid føre til en stigning i din omsætning. Læs med for at få tips til at øge trafikken til din hjemmeside.

1. Optimér din hjemmeside til søgemaskiner (SEO)

Først og fremmest skal du sørge for at lede folk til din hjemmeside! Og her er det afgørende at bruge de rigtige søgeord på din hjemmeside for at tiltrække relevante besøgende.

Her er nogle tips til SEO, der kan hjælpe med at øge trafikken til din hjemmeside:

Find de rigtige søgeord:
Start med at lave en søgeordsanalyse. Helt grundlæggende skal du forstå, hvilke ord din målgruppe bruger til at søge efter information. Ifølge Google er indholdsrelevans en af de vigtigste faktorer, der bruges til at rangordne søgeresultater. Så det er virkelig vigtig viden for dig og din virksomhed.

Der findes mange værktøjer, som kan give et overblik over de søgeord, som din målgruppe bruger til at søge efter information. En søgeordsanalyse kan hjælpe dig med at identificere de ord, du skal bruge for at blive vist i din målgruppes søgeresultater.

Et par eksempler på søgeordsværktøjer er Moz Keyword explorer, Semrush, Google Keyword Planner og Free Keyword Research tool.

En anden tilgang er at brainstorme på emner eller temaer, som din målgruppe er interesseret i. For en virksomhed, der sælger friluftsudstyr, kunne relevante emner eller temaer f.eks. være

Vandring

Camping

Klatring

Udendørsudstyr

Når du har fundet de mest relevante emner eller temaer, skriver du dem ind i Google, et ad gangen. I bunden af dine søgeresultater vil du se et afsnit, der hedder »Folk søger også efter«, som fortæller dig, hvad andre mennesker søger efter. Det er Googles måde at forsikre dig om, at det er populære søgninger, der er relateret til dine emner eller temaer.



Når du har testet dine emner eller temaer på Google, kan du integrere søgeordene på din
hjemmeside.


Gør det let at læse dit indhold:
Hold det simpelt. Brug et sprog, som alle kan forstå. For at øge forståelsen af dit indhold bør du holde sætninger og afsnit korte. Sørg også for at bruge en skriftstørrelse, der er let at læse.

Endelig bør du altid bruge overskrifter til at strukturere din tekst. Overskrifter giver også en mulighed for at inkludere de relevante søgeord, du har fundet i din søgeordsanalyse.

Brug korte og beskrivende URL’er:
Har du nogensinde besøgt en hjemmeside med en mistænkelig URL fyldt med tal og symboler? Det skriger ikke ligefrem “troværdig hjemmeside”.

Derfor er det vigtigt at tilpasse dine URL’er ved at tilføje de vigtigste søgeord i din URL-slug (den sidste del af URL’en).

For eksempel:

Ikke beskrivende URL: Jsdanmark.dk/098214-eh9afhq8w7r/

Ny beskrivende URL: jsdanmark.dk/boost-trafikken-paa-din-hjemmeside

2. Brugervenlig og klar navigation

Der er (næsten) ikke noget værre end at besøge en hjemmeside uden nogen form for intuitiv navigation eller brugervenlighed. At gøre det nemt for besøgende at finde det, de har brug for, øger også sandsynligheden for, at de bliver længere.

Her er nogle tips til at sikre brugervenlighed:

Fokus på brugeroplevelsen: Gør det nemt at finde indhold gennem klar og logisk navigation.

Logisk struktur: Sørg for, at kategorier og underkategorier er lette at forstå.

Visuelle signaler: Brug klare visuelle signaler som ikoner, labels osv. til at guide brugerne. For eksempel et ikon for en indkøbsvogn, en statuslinje, der viser brugeren de forskellige trin i en tilmeldingsformular, eller en klart defineret knap til “Send”.

3. Brug sociale medier til at lede besøgende til din hjemmeside

En måde at tiltrække besøgende på er ved at bruge opslag på sociale medier med små teasere til din hjemmeside. Led din målgruppe til din hjemmeside med et løfte om relevant indhold, der giver dem værdi på en eller anden måde (og lever op til det løfte).

Husk også, at du skal engagere dig i dine følgere på sociale medier. Svar på kommentarer, giv et “like”, hvis folk deler dit indhold, eller hold endda en Q&A-session, hvor dit publikum kan få svar på deres spørgsmål om dit brand. Dette er også en opalgt mulighed for at inkludere et link til din hjemmeside, når det giver mening.

En anden mulighed er betalt annoncering på Facebook, Instagram og LinkedIn. Her kan du drive målrettet trafik ved at vælge dine mål for kampagnen, for eksempel klik på links, der omdirigerer besøgende til din hjemmeside, og måle din succes efterfølgende.

4. Skab indhold, der engagerer dine besøgende

Skriv fantastisk indhold! Det kan lyde indlysende, men det gør det ikke mindre vigtigt. At kende din målgruppe gør det lettere at skabe indhold, der fastholder dem på din hjemmeside. For eksempel kan du skrive blogindlæg om emner, som din målgruppe interesserer sig for.

Lad os tage eksempler fra din søgeordsanalyse. Du ved nu, at folk, der søger på vandreture, også kan være interesseret i indhold om forskellen mellem trekking og vandring. Det er din mulighed for at skrive et blogindlæg om netop dette emne, samt hvilket udstyr der kræves til hver aktivitet. Du kan også skrive et indlæg om de mest populære eller smukkeste vandreruter i din region.

Føler du dig overvældet? Det kan vi godt forstå! Derfor tilbyder vi nu kommunikationspakken ProWeb, som sikrer dig en ny hjemmeside, der lever op til alle moderne krav for en brugervenlig og effektiv platform.

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at styrke din online tilstedeværelse her:

Anden nyttig viden

Dyk ned i noget af vores anden viden, og find inspiration til din markedsføringsindsats.

Opret forbindelse

Følg os på LinkedIn for at holde kontakten. Få værdifuld viden, så du kan tage din markedsføringsindsats til næste niveau. Og hold dig opdateret om nye karriereudviklingsmuligheder.