Viden

Quick guide: 7 digitale annonceringsmetoder du bør overveje til din marketingstrategi

Er du stadig ikke begyndt at arbejde med digital markedsføring fuldt ud? Digital annoncering kan være en fantastisk måde at komme i gang på – og se resultater hurtigt. Check de 7 metoder her.

Kategori Annoncering
Dato 18. april 2023
A computer and an iPhone showing examples of digital advertising methods.

“Fremtiden er digital!” Har du nogensinde hørt det budskab? Det vil vi faktisk gerne udfordre. For fremtiden er her allerede. Hvis digital marketing stadig kun er en lille del af din marketingstrategi, halter du allerede bagefter din konkurrenter.

Men hvor skal du starte? Et godt sted er ved at kigge på digitale annonceringsmetoder. Det er ret nemt at komme i gang, og du kan se resultater fra begyndelsen – sammenlignet med andre marketingtaktikker, der kan være mere langsigtede.

Her er 7 digitale annonceringsmetoder, du bør overveje.

1. Annoncer på sociale medier

Annoncer på sociale medier er et godt sted at begynde. Her kan du målrette dit publikum meget specifikt. For eksempel baseret på demografi, interesser, geografisk placering osv.

Du kan bruge annoncer på sociale medier til at øge kendskabet til dit brand, så flere inden for din målgruppe får kendskab til det. Metoden her er også virkelig effektiv til remarketing. For eksempel kan du i din markedsføring målrette de personer, der for nylig har besøgt dit websted, set en af dine videoer eller interageret med dit indhold.

Her er en liste over potentielle sociale mediekanaler, du kan overveje, når du laver annoncer på sociale medier:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Pinterest
  • Snapchat
  • Twitter

Sørg for at vælge de kanaler, der giver mening for din virksomhed – altså dér, hvor din målgruppe er.

2. Digital marketingmateriale

En del traditionelt marketingmateriale findes også online. F.eks. brochurer, videoer, flyers og andet. Det giver dig mulighed for at have annoncer i materiale, der lever online.

Idéer kan være branchemagasiner, leverandørbrochurer, informative videoer osv. Det kan gøre underværker for din brandbevidsthed, fordi du kan “ride med” på afsenderens publikum og målgruppe.

Når du vælger mediet eller afsenderen, skal du sørge for, at det er et, der er relateret til din målgruppe eller branche. På den måde får du mere valuta for pengene.

Her er et eksempel på en af vores kunders brochurer, der indeholder nogle virkelig lækre interaktive annoncer.

Se hele brochuren og annoncerne her.

3. Søgeannoncer

Annoncering på søgemaskiner som Google eller Bing er et go-to for rigtig mange virksomheder. Her kan du sikre dig én af de attraktive førstepladser i søgeresultatet, så du er først for, når en bruger søger efter et bestemt søgeord, relateret til din virksomhed. Også før de organiske søgeresultater (ikkebetalte).

Hvis du f.eks. søger efter JS Danmark på Google, vil du se, at det allerførste søgeresultat står som ”sponsoreret” og linker til JS Danmark.

Selvom Google nok er den mest kendte søgemaskine, er den ikke den eneste, du kan annoncere på. Bing og Yahoo kan også være relevante at undersøge – hvis din målgruppe bruger disse søgemaskiner.

Tjek din Google Analytics eller andre webstatistikværktøjer for at få fingrene i de oplysninger.

4. Online bannerannoncer

Bannerannoncer er en fantastisk måde at få dit brand til at leve derude. Formålet kan være at øge brandbevidstheden, så endnu flere kender dit brand. Et andet godt formål er remarketing.

Så hvis nogen for nylig har besøgt dit websted eller passer til dine målgruppekriterier, vil de blive udsat for dine bannerannoncer (display annoncer), som også vises på andre websider, der finansieres af annoncer. Du kender dem måske fra nyhedswebsider og blogs.

A computer showing an example of online banner ads on CNN.

Photo: CNN

5. Online Advertorials

Online advertorials bruges primært på hjemmesider, der bringer nyheder eller artikler. En advertorial vil typisk tage form af en artikel. Fokus her kan være på din virksomhed eller nogle af dine produkter eller tjenester. Men det vil have et strejf af nyhedsværdi eller en “aha, det er interessant”-vibe.

Det handler om at skabe relevans for læseren. For vi vil jo gerne beholde deres opmærksomhed, ikke? Igen fungerer dette rigtig godt for brandbevidsthed og gør flere mennesker opmærksomme på din virksomheds eksistens og tilbud.

6. Native advertising

Advertorials er tæt relateret til native advertising. De er meget ens – men stadig forskellige. Native advertising er meget mere “forklædt”. Sagt på en anden måde har det samme udseende og minder om den platform, du annoncerer på. Vigtigst er det, at tonen i indholdet matcher mediet.

Native advertising fokuserer på at bringe værdi til læseren eller fortælle en historie. Her er reklamedelen langt mere indirekte. Det vil ikke være “Køb, køb, køb!”. Det er mere fokuseret på at fortælle en historie, for derefter at nævne din virksomhed eller produkter på en diskret måde. Faktisk vil native advertising ofte fremstå som skrevet af medierne selv – og ikke af dig.

Læseren vil ikke betragte det som “hardcore” reklame – selvom det vil blive markeret “Sponsoreret”. På den måde kan du blive forbundet med din målgruppe på en mere troværdig måde og i andre omgivelser.

7. Affiliate marketing

Affiliate marketing kan dybest set oversættes til et henvisningsprogram. En affilieringspartner sørger for, at din virksomhed eller produkter er nævnt – og linket til – på forskellige websteder. Når nogen klikker på dit link og går ind på dit websted, bliver partneren betalt.

I nogle tilfælde vælger du at betale, når brugeren tilmelder sig, køber noget eller lignende konvertering. Det varierer og afhænger af din virksomhedstype og din partnerens forretningsmodel.

Klar – parat – start!

… og kom i gang med digital annoncering. Med disse 7 eksempler har du lidt inspiration at vælge imellem. Gå ikke nødvendigvis ombord med alt på én gang. Prøv en eller et par ting ad gangen for at teste, hvad der virker for dig.

Vil du arbejde videre med digital annoncering? Vores koncept giver dig mulighed for at annoncere i online brochurer og film. Vi tilbyder interaktive brochurer og professionelle filmder er leverandørfinansierede. Og planlægger en af dine kunder eller samarbejdspartnere at starte et projekt hos os, kan du blive en del af det med en effektiv annonce.

Forhåbentlig føler du dig nu klar til at styrke din marketingstrategi med nye digitale annonceringsmetoder. Vi hepper på dig!

Anden nyttig viden

Dyk ned i noget af vores anden viden, og find inspiration til din markedsføringsindsats.

Opret forbindelse

Følg os på LinkedIn for at holde kontakten. Få værdifuld viden, så du kan tage din markedsføringsindsats til næste niveau. Og hold dig opdateret om nye karriereudviklingsmuligheder.